FAQ

Osiedle Akademickie Politechniki Łódzkiej
FAQ – najczęściej zadawane pytania
 

I. Zdobywanie miejsca na OA PŁ.
 
1. Jakie dokumenty muszę złożyć, aby otrzymać miejsce w akademiku?
Jeśli o miejsce w akademiku ubiegasz się w trakcie trwania rekrutacji dla obecnych studentów lub dla kandydatów na studia, musisz złożyć następujące dokumenty:
·         wypełnione podanie
·         zaświadczenie o posiadanym statusie studenta wydane przez dziekanat (w przypadku kandydatów na studia PŁ jest to wydruk z portalu rekrutacyjnego informacji o przyjęciu na studia wraz z widocznym adresem e-mail).
·         zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o dochodach za ubiegły rok dla wszystkich pełnoletnich osób które wymieniłeś w podaniu w tym też Twoje. Członkowie rodziny którzy mają ukończone 18 lat a nie pracowali jeszcze również powinni otrzymać takie zaświadczenie w Urzędzie Skarbowym.
·         zaświadczenie z ZUS lub KRUS o składkach odprowadzanych na ubezpieczenie zdrowotne
·         zaświadczenia o nauce rodzeństwa wymienionego w podaniu. Dla studentów jest to zaświadczenie z dziekanatu, dla uczniów pozostałych typów szkół (gimnazjum, podstawówka itp.) zaświadczenie z sekretariatu. Ksera legitymacji nie są uznawane.
·         jeśli jakiś członek Twojej rodziny posiada grunty rolne wymagane jest też zaświadczenie z Urzędu Gminy o ilości posiadanych gruntów. -
·         jeśli któryś z członków Twojej rodziny posiada działalność gospodarczą należy dostarczyć wypełniony załącznik B
·         w przypadku śmierci rodzica wymagana jest kopia aktu zgonu (oryginał do wglądu) oraz zaświadczeni o pobieranej rencie.
·         w przypadku rozwodu rodziców wymagane jest orzeczenie sądu o rozwodzie oraz o wysokości przyznanych alimentów.
Jeśli któryś z powyższych punktów nie dotyczy Ciebie po prostu go pomijasz.
Natomiast jeśli starasz się o miejsce poza rekrutacją, wystarczy że przyniesiesz wypełnione podanie oraz zaświadczenie z dziekanatu o posiadanym statusie studenta.
Wszystkie informacje znajdziesz także na stronie http://samorzad.p.lodz.pl/jak-uzyskac-miejsce
 
2. Co muszę zrobić, aby uzyskać pokój jednoosobowy?
Aby ubiegać się o pokój jednoosobowy musisz posiadać już miejsce na OAPŁ lub jeżeli nie jesteś mieszkańcem, to oprócz poniżej wymienionych dokumentów, musisz postępować zgodnie z informacją zawartą o ubieganiu się o normalne miejsce w DS.
Wymagane dokumenty przy ubieganiu się o pokój jednoosobowy.
- podanie o pokój jednoosobowy,
- zaświadczenia od lekarza o chorobie osoby, która stara się o pokój,
- ewentualne dokumenty o sytuacji losowej.
Wypełnione podanie wraz ze wszystkimi dokumentami składamy w Samorządzie Studenckim, Al. Politechniki 3a.
Wszystkie informacje znajdziesz także na stronie http://samorzad.p.lodz.pl/jak-uzyskac-miejsce
 
3. Co muszę zrobić aby uzyskać pokój koedukacyjny?
Aby ubiegać się o pokój koedukacyjny musisz posiadać już miejsce na OAPŁ lub jeżeli nie jesteś mieszkańcem, to oprócz poniżej wymienionych dokumentów, musisz postępować zgodnie z informacją zawartą o ubieganiu się o normalne miejsce w DS.
Wymagane dokumenty przy ubieganiu się o pokój koedukacyjny:
- podanie o koedukacyjny uzupełnione o opinie RM i Administracji DS lub jeżeli nie mieszkałeś wcześniej – dokumenty wymagane o miejsce w DS.
Wypełnione podanie wraz ze wszystkimi dokumentami składamy w Samorządzie Studenckim, Al. Politechniki 3a.
Wszystkie informacje znajdziesz także na stronie http://samorzad.p.lodz.pl/jak-uzyskac-miejsce
 
4. Gdzie składa się podania o zamieszkanie w I DS ?
Miejsca w I DS przydziela Komisja powołana przez Prorektora ds. Edukacji w składzie: Pełnomocnik Rektora ds. studenckich, Dyrektor Osiedla Akademickiego PŁ, Przewodniczący Komisji ds. Zakwaterowań SSPŁ. W razie jakichkolwiek pytań proszę pisać na a.karbowa@samorzad.p.lodz.pl. Podania składa się do sekretariatu Dyrektor OA PŁ mgr Janiny Mrozowskiej.
 
5. Gdzie mogę znaleźć wymagane wnioski?
Wszystkie wymagane wnioski znajdują się pod adresem
http://samorzad.p.lodz.pl/wnioski-do-pobrania-zakwaterowania
 
6. Jakie są kryteria przyjmowania do akademików?
Głównym kryterium jest dochód netto na członka rodziny oraz odległość miejsca zamieszkania od Łodzi.
 
7. Do kiedy mogę składać dokumenty?
Wszystkie terminy składania dokumentów zawarte są w Harmonogramie Zakwaterowań na dany rok akademicki. Harmonogram zakwaterowań znajdziesz pod linkiem http://samorzad.p.lodz.pl/harmonogram-zakwaterowan
 
8. Czy jeżeli nie pracowałem, to też muszę dołączać zaświadczenie z US?
Tak – wymagane jest zaświadczenie z Urzędu Skarbowego każdego pełnoletniego członka rodziny.
 
9. Czy każdy musi dołączyć zaświadczenie z ZUS lub KRUS?
Zaświadczenie ZUS wymagane jest od wszystkich, u których został wykazany dochód na zaświadczeniu z US (tylko na podstawie umowy o pracę). Zaświadczenie z KRUS wymagane
jest od osób, które prowadzą działalność gospodarczą w oparciu o KRUS. Zaświadczenia
z KRUS nie muszą dostarczać osoby osiągające dochody wyłącznie z gospodarstwa rolnego.
 
10. Czy jeżeli mieszkam z babcią/dziadkiem to mogę ich włączyć do gospodarstwa domowego?
Babcię lub dziadka możesz włączyć do gospodarstwa domowego tylko wtedy, gdy są Twoimi opiekunami prawnymi.
 
11. Kiedy mogę ubiegać się o miejsce w akademiku?
O miejsce w akademiku możesz ubiegać się podczas rekrutacji oraz w trakcie roku akademickiego podczas dyżurów Komisji ds. Zakwaterowań. Harmonogram rekrutacji dostępny jest pod adresem
http://samorzad.p.lodz.pl/harmonogram-zakwaterowan
 
12. Jeżeli moje rodzeństwo ukończyło już studia, mogę dołączyć je do gospodarstwa domowego?
Nie – do gospodarstwa domowego wliczamy osoby do 26-go roku życia, które jeszcze się uczą.
 
13. Jakie dokumenty muszę dołączyć do podania, jeżeli moje rodzeństwo jeszcze się nie uczy?
W takim wypadku musisz dołączyć kopię skróconego aktu urodzenia oraz oryginał do wglądu.
 
14. Jakie dokumenty muszę dołączyć, jeżeli moje rodzeństwo ukończyło jeden etap szkoły i jest w trakcie rekrutacji do szkoły kolejnego etapu edukacji?
Dokument z sekretariatu szkoły potwierdzający ukończenie poprzedniego etapu rekrutacji. Każdy sekretariat szkoły ma obowiązek wystawić taki dokument.
 
15. Czy podanie można wysłać pocztą elektroniczną?
Nie.
 
16. Dlaczego muszę dołączać zaświadczenie z ZUS lub z KRUS o wysokości odprowadzanych składek zdrowotnych?
Na podstawie w/w zaświadczeń oraz zaświadczenia z Urzędu Skarbowego wyliczany jest dochód netto na osobę w rodzinie. Dzięki zaświadczeniom z ZUS lub KRUS Twój dochód wyjdzie niższy i będziesz miał większe szanse na otrzymanie miejsca w akademiku.
 
17. Czy jeżeli rodzina posiada gospodarstwo rolne, to muszę dołączać zaświadczenie KRUS?
Jeśli Twoja rodzina osiąga dochody wyłącznie z gospodarstwa rolnego, to nie musisz dołączać zaświadczenia z KRUS. Dochód z gospodarstwa rolnego jest dochodem nieopodatkowanym, więc nie są odejmowane żadne składki od tego dochodu.
 
18. Czy zamiast zaświadczeń z Urzędu Skarbowego mogę dołączyć ksero PITów?
Nie przyjmujemy kopii ksero PIT-ów, uznajemy wyłącznie zaświadczenia z Urzędu Skarbowego. PIT nie jest dokumentem, tylko formularzem, który jest wypełniany przez osoby rozliczające się z dochodów.
 
19. Jaki jest próg dochodu, aby otrzymać miejsce w akademiku?
Nie istnieje minimalny próg dochodu, każdego roku sytuacja wygląda inaczej.
 
20. Jeżeli moje rodzeństwo ukończyło 18 lat i nie kontynuuje nauki, to mogę wliczyć je do gospodarstwa domowego?
Nie.
 
21. Jeżeli moje rodzeństwo pracuje i studiuje, to muszę wliczać jego dochód do całego gospodarstwa domowego?
Tak.
 
22. Kiedy wypełniamy załącznik B (o zryczałtowanym podatku dochodowym)?
Załącznik B wypełniamy w przypadku, gdy któryś z członków Twojej rodziny posiada działalność gospodarczą.
 
23. Czy podczas rekrutacji wakacyjnych (czerwiec-wrzesień) studenci innych uczelni mogą ubiegać się o miejsce w akademikach PŁ ?
Nie.
 
24. Co należy wpisać na podaniu w miejsce "Nr albumu" w przypadku kandydata na studia PŁ?
Jeśli jesteś kandydatem na studia, to miejsce zostawiasz puste. Numer albumu otrzymasz w dniu immatrykulacji.
 
25. Czy mogę mieszkać w akademiku, jeżeli nie posiadam statusu studenta?
Podczas rekrutacji miejsca przydzielamy tylko studentom i kandydatom na studia w PŁ.
W przypadku wolnych miejsc w trakcie roku akademickiego jest taka możliwość,
jednak opłata za akademik będzie wtedy wyższa – zgodnie z cennikiem opłat na stronie
http://samorzad.p.lodz.pl/cennik-oplat
 
26. Jak wyliczyć dochód na jednego członka rodziny?
Wszystkie potrzebne informacje znajdują się na stronie http://samorzad.p.lodz.pl/files/large/8fa7725e83dad12
 
27. Ile kosztuje mieszkanie w akademiku?
Cennik opłat na OA PŁ znajduje się na stronie http://samorzad.p.lodz.pl/cennik-oplat
 
28. Nie mogę dostarczyć dokumentów osobiście. Czy może je za mnie przynieść osoba z rodziny / kolega?
Tak.
 
29. Który akademik jest przypisany do mojego wydziału?
Domy studenckie na OA PŁ nie są podzielone według wydziałów.
 
30. Jestem studentem studiów niestacjonarnych. Czy mogę się ubiegać o miejsce w akademiku?
Tak
 
31. Gdzie mogę znaleźć więcej informacji odnośnie zakwaterowania na OA PŁ?
Wszystkie potrzebne informacje znajdują się na stronie
http://samorzad.p.lodz.pl/zakwaterowania
 
II. Uzyskałem miejsce – co dalej?
 
1. Jakie jest wyposażenie pokoi?
Każdy mieszkaniec ma do dyspozycji łóżko, biurko, krzesło, szafę, lampkę oraz kołdrę i pościel akademicką wraz z poszewką. Uwaga - lodówka we własnym zakresie.
 
2. Czy w akademikach znajdują się salki rozrywkowe?
W większości akademikach PŁ dostępne są siłownie i salki rekreacyjne. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat wyposażenia konkretnego akademika kontakt do Rady Mieszkańców znajdziesz na stronie http://samorzad.p.lodz.pl/samorzad/parlament-studentow-pl
 
3. Czy podanie o pokój jednoosobowy mogę złożyć po otrzymaniu miejsca w akademiku?
Tak, ale wskazane jest, abyś podanie o pokój jednoosobowy złożył wraz z podaniem o miejsce w akademiku. Wtedy masz większą szansę na otrzymanie takiego pokoju.
 
4. Co muszę zrobić, aby zmienić akademik?
Jeśli chcesz przenieść się do innego akademika, to musisz przynieść wypełnione podanie o przeniesienie na Dyżur Komisji ds. Zakwaterowań. Na podaniu koniecznie muszą znaleźć się opinie Administracji i Rady Mieszkańców Domu Studenckiego, z którego chcesz się przenieść.